Om det oändliga


Mänskligheten i all dess skönhet och grymhet

”Men kan det vara så att det inte finns någon Gud?”
”Nej, det vore fruktansvärt. Vad ska man tro på då?”
”Ja, inte vet jag. Man får nog vara nöjd med att man lever.”
Med Om det oändliga följer Roy Andersson upp sitt filmiska uttryck med en reflektion över mänskligheten i all dess skönhet och grymhet.

Roy Andersson (f. 1943) arbetade som regiassistent åt Bo Widerberg på Ådalen 31 och hann göra några uppmärksammade elevfilmer innan han, vid 27 års ålder, fick sitt stora genombrott med En kärlekshistoria. Man kan ana det redan i debuten, men det var först i sin andra film Giliap som Roy Andersson på allvar började utveckla det bildspråk som han har slipat på sedan dess. Efter att ha gjort en rad uppmärksammade reklamfilmer, startade Roy Andersson sitt eget produktionsbolag, Studio24. 1991 inledde han Göteborg Filmfestivals stafettfilmsprojekt med kortfilmen Härlig är jorden som gav alla en fingervisning om vad som komma skulle. 2000 återvände Roy Andersson till långfilmsformatet med den vackert surrealistiska Sånger från andra våningen. Filmen blev uttagen till tävlan i Cannes, där den belönades med Jurypriset. Den tog sedan även storslam på Guldbaggegalan. Sju år senare kom Du levande som också den fick sin premiär på Cannesfestivalen. 2014 avslutade han trilogin med En duva satt på en gren och funderade på tillvaron som blev den första svenska film som belönats med Guldlejonet i Venedig. Om det oändliga får sin premiär på Venedigfestivalen 2019.

Av Roy Andersson
Drama